انبارداری لوله های فولادی
معمولا انبارداری کالا در فضاهای سربسته و کنترل شده انجام می شود و شرایط نگهداری بگونه ای تنظیم می شود که حداکثر طول عمر و ماندگاری را برای کالا فراهم سازد. اما این نوع انبارداری برای کالایی مانند لوله فولادی به دلیل تعداد و حجم زیاد مقرون بصرفه نیست. بنابراین لوله های فولادی در فضای باز و در معرض تغییرات آب و هوایی انبار می شوند. این شرایط باعث می شود که بلافاصله سطح داخلی و خارجی لوله دچار خوردگی اولیه شود. مهمترین مساله در دپوی لوله های فولادی، عدم تماس آنها با خاک یا زمین است چرا که ناحیه تماس به دلیل ماندگاری رطوبت و اثرات تنش خاک ممکن است دچار خوردگی شدید شود. بنابراین شرکتهای تولید و پوشش لوله، فضای یارد را طبق الگوی مشخص خرک بندی می کنند.
خرک انبارش لوله
خرک لوله های فولادی، از دو پشته موازی از خاک به ارتفاع حداقل نیم متر تشکیل می شود که بصورت طولی احداث می شوند. فاصله این جفت خطوط به اندازه ایست که لودر و لیفتراک های جابجا کننده لوله به راحتی بتوانند از بین آنها حرکت کنند از طرفی این فاصله نباید آنقدر زیاد باشد که انتهای لوله های کوتاه به آن نرسد.
به طور متوسط لوله های فولادی با طول ۱۲ متر تولید می شوند. این طول، یک اندازه بهینه برای حمل و نقل (مطابق با حداکثر طول کفی تریلی ها) و عرض خرکهای خطوط پوشش لوله است. اما گاهی ممکن است لوله های غیر استاندارد یا ناشی از برش هم داشته باشیم که چندین متر کوچکتر از بقیه باشند این لوله ها در سیستم یارد، با برچسب کوتاه یا «Short» مشخص می شوند.
بعد از احداث خرکها، بر روی آنها مواد پلاستیکی ارتجاعی یا نوارهای پلی اتیلن قرار می دهند تا بین لوله و خاک حائل ایجاد شود. همچنین ممکن است برای جذب فشار ناشی از وزن لوله های طبقات بالاتر بر نقطه تماس لوله زیرین و سطح خرک، از گونی های پرشده از کاه یا سایر پرکنندههای انعطاف پذیر استفاده کنند.
الگوی کدینگ یا شماره گذاری خرک ها معمولا از یک حرف و سریال عددی تشکیل می شود. نام خرکهای لوله خام با حرف A و خرکهای مربوط به لوله های پوشش شده با B شروع می شوند و در ادامه یک شماره عددی ترتیبی، موقعیت آنها را مشخص می کند. بنابراین علاوه براینکه هر شاخه لوله دارای شماره منحصر بفرد قرارداد است، شماره اختصاصی خود و شماره خرک مستقر شده را نیز دارد.
انبارش لوله های فولادی در یارد
کنترل کیفیت لوله های خام
لوله های خام تحویل گرفته شده از مشتری یا از کارخانجات لوله سازی از نظر عیوب احتمالی مورد بررسی قرار می گیرند و نشانه گذاری شوند. این عیوب ممکن است حین حمل و نقل و جابجایی و یا در اثر ضربه بوجود آمده باشد. واحد کنترل کیفیت این بررسیها را به دقت انجام داده و ثبت می کند. لوله های خام در نهایت از لحاظ کیفی به ۴ گروه قابل پذیرش، تعمیراتی، معیوب و کوتاه دسته بندی می شوند و توسط اسپری رنگ بصورت حلقوی علامتگذاری می شوند. رنگ قرمز برای لوله های مردود و آبی، سفید و زرد برای لوله های معیوب. علاوه بر این در نرم افزار پوشش لوله Pipe Protection از رنگ بنفش برای لوله های کوتاه استفاده می شود.
جابجایی لوله های فولادی در محوطه یارد
لوله های فولادی برای عملیات دپو روی خرک، انتقال به خرک ورودی سالن تولید، انتقال از خرک خروجی تولید و انتقال به تریلی حمل، نیاز به جرثقیل، لودر و لیفتراک های مجهز به شاخک یا وکیوم دارند. هرچه تعداد این جابجایی ها بیشتری باشد، احتمال آسیب دیدن پوشش بیشتر می شود بنابراین مدیریت یارد باید به گونه ای باشد که چیدمانها موقت نبوده و جابجایی به حداقل برسد.
تخلیه و بارگیری لوله های فولادی توسط جرثقیلهای مجهز به چنگک وکیومی آسیبهای پوشش را به حداقل می رساند. این بازوها با ایجاد خلاء بین چنگک جرثقیل و لوله، آنرا با ایمنی و سرعت بیشتری انتقال می دهد و به اپراتورهای نصب قلاب در دو سر لوله نیاز ندارد.
جرثقیل حمل لوله به روش وکیوم
هنگام تخلیه لوله های خام و بعد از مرحله بازرسی، اپراتور سیار ثبت داده، همه اطلاعات لوله خام را در دستگاه قابل حمل خود که می تواند Pocket PCهای صنعتی یا تبلتهای آنلاین باشد، وارد می کند و رهگیری لوله ها از این لحظه شروع می شود.
ایمنی لودر یا لیفتراک حمل لوله یکی از مسائل حیاتی بشمار می رود بازوی این تجهیزات نباید مانع دید راننده شود. یکی از راه حلها انتقال نقطه اتصال بازوهای آن به عقب وسیله نقلیه است.
یارد، انباری برای مشتری
در سیستمهای انبارداری رایج امور مربوط به انبارش، یک فرآیند داخلی محسوب می شود که به مدیریت گزارش می دهد و سالیانه انبارگردانی انجام می شود تا موجودی واقعی با موجودی سیستمی تطبیق داده شود. در انبار بزرگ یارد، سیستم انبارداری با مشتری در ارتباط است چرا که در واقع این انباری برای نگهداری موقت کالای مشتری است! از این نظر مشتری ها بطور داثمی از ورود، خروج، تولید و وضعیت کالای خود باید مطلع شوند. بنابراین این سیستم انبارداری باید بطور شفاف، دسترسی مشتری به دارایی خود را فراهم کند. هرچه در این موضوع سهولت بیشتری توسط سیستمهای آماری آنلاین فراهم شود، یافتن مغایرتهای بین طرفین ساده تر و سریعتر خواهد بود و از انباشتن آن به انتهای قرارداد و زمان تسویه مالی جلوگیری می شود.
تگهای رهگیری لوله
یکی از مشکلات لوله های فولادی در شرکتهای تولید لوله و پوشش، شماره گذاری و رهگیری آنهاست. این مشکل به دلیل نحوه آماده سازی و تمیزکاری لولهها بوجود می آید که استفاده از انواع برچسب ها، بارکد و تگهای RFID را عملا ناممکن می سازد. مرحله آماده سازی لوله ها معمولا شامل شات بلاست و گرمادهی است که هرنوع ماده خارجی را از سطح آن می زداید. گرمادهی لوله های فولادی در حدود ۲۰۰ درجه سانتیگراد معمولا جوهر یا کاغذ استفاده شده برای برچسب را می سوزاند یا کدر و ناخوانا می کند. ظاهرا تنها گزینه باقیمانده استفاده از ماژیک و نوشتن شماره لوله و سایر اطلاعات در لبه داخلی لوله است که اکثر شرکتهای داخلی پوشش لوله از آن استفاده می کنند. در خرک خروجی خطوط پوشش داخلی و خارجی که از کیوسکهای سیستم Pipe Protection استفاده شده است می توان درج ماشینی استنسل یا لیبل شناسه محصول را روی لوله فعال کرد.
البته در خطوط لوله سازی این مشکل وجود ندارد و در ایستگاه نهایی می توان با انواع روشهای سیستمی، اطلاعات جنس، طول، ضخامت و نام مشتری را روی سطح لوله ماشین نویسی یا برچسب زنی کرد.
تحقیقات انجام شده در یارد
مجموعه تحقیقاتی در ابتدای دهه ۱۳۹۰ برای رفع تعدادی از چالشهای موجود در یارد، توسط مهندس یوسف امیری و همکاران انجام شد که نتایج آن به اختصار تشریح می شود.
افزایش ایمنی لودرهای حمل لوله
لودرهای حمل لوله با مشکل کاهش دید راننده مواجه هستند این مشکل در شب و یا حمل سایزهای بزرگ لوله بسیار حاد می شود بطوریکه احتمالا راننده ها مجبور هستند بصورت کور حرکت کنند. گرد و خاک محوطه یارد نیز یکی از عوامل تشدید کننده است.
راه حل جایگزین کردن لودرها با مدلهایی که نقطه ثقل بازوی آنها در قسمت عقب تعبیه شده است و بازوها مانع دید نمی شوند به عنوان اصلی ترین گزینه دارای مشکل هزینه است که ممکن است همه شرکتها متقبل نشوند. هر چند که عواقب حوادث احتمالی جانی بسیار بیشتر باشد.
لیفتراک مخصوص لوله های فولادی
یک پژوهش با تعبیه دوربین مداربسته برای افزایش دید جلو راننده انجام شد. از مشکلات مشاهده شده، لرزش زیاد و گرد و غبار حین حرکت بود. مساله گرد وغبار برخاسته در پشت سر لودر عملا مانع نصب دوربین دید عقب شد.
بررسی سیگنال شبکه داخل خطوط لوله
ربات هایی که برای بازرسی یا لاینینگ (پوشش داخلی) خطوط لوله اعزام می شوند باید بتوانند با اپراتور ارتباط داشته باشند. روشهای فعلی مبتنی بر یک سیم ارتباطی شبکه است که امکان کنترل و انتقال دیتای ربات را میسر می کند این روش با محدودیت طول سیم و در نتیجه برد عملیاتی مواجه است. در پژوهشی به این منظور، تعداد ۱۵ شاخه لوله فولادی ۲۰ اینچ ۱۲ متری در محوطه یارد به یکدیگر متصل شده، انتهای لوله ها توسط فویل آلومینیومی پوشانده شد و محل سرجوشها، بدون جوشکاری، فویل پیچی شد تا ارتباط با بیرون وجود نداشته باشد سپس یک گاری حمل کننده دوربین مداربسته متصل شده به یک دستگاه اکسس پوینت که توسط باتری تغذیه می شد به داخل لوله ها هدایت شد. هدف از این آزمایش، کنترل ربات داخل لوله بصورت بی سیم بود و اینکه آیا اکسس پوینت سیار می تواند سیگنال وایرلس را به مرکز کنترل در بیرون از خط انتقال دهد یا سیگنال توسط بدنه فلزی لوله جذب می شود. نتایج نشان داد که مشاهده تصویر داخل لوله و ارتباط با دوربین اسپیددام بدون مشکل و با موفقیت انجام می شود.
بررسی انواع لیبلها و تگ RFID برای شماره گذاری لولهها
در یک تحقیق، یک دستگاه ریدر یا تگ خوان RFID و نرم افزار ارتباطی طراحی شد که بتواند تگهای متصل به لوله را خوانده و توسط API به نرم افزار پوشش لوله Pipe Protection ارسال کند. به دلیل کاهش هزینه، طراحی ریدر RFID و توسعه نرم افزار رهگیری لوله های فولادی بصورت آزمایشگاهی انجام شد. همچنین برای مقایسه کارایی، روش برچسب گذاری یا لیبل های بارکد دار نیز برای هر لوله انجام شد که با اسکن لوله ها توسط PocketPC های صنعتی HandHeld اطلاعات هر لوله دریافت می شد. هر دو روش بعد از عملیات آماده سازی و پوشش دهی لوله در خرکهای خروجی قابل اجرا هستند. روش RFID به دلیل نیاز به تماس نزدیک ریدر و تگها و هزینه اضافی توصیه نمی شود.